Sunday 17 August 2014

arkitektforbundet

arkitektforbundet

arkitektforbundet

Hjem er hvor underholdning er
Bare Hvad er det der gør Dagens Homes så anderledes, så tiltalende? spurgte den engelske kunstner Richard Hamilton i 1956, præsentation af den nye grafik med denne titel, der senere skulle blive berømt. Hænger frit i rummet hjemmet i Hamiltons collage er et forvarsel af massekulturen invasion af den private sfære. Den introducerer de stærke farver, så karakteristiske for tresserne og zebra tæppe, som uigenkaldeligt foretaget den foretrukne indstilling til livsstil og iscenesættelse hjemmet. Ved siden af ​​tegneserien Young Romance hænger et portræt af maleren Roy Lichtenstein, der illustrerer den nye kunst ideel. Forbrugeren kultur, der iscenesatte sig selv i halvtredserne inde i væggene i hjemmet manifesterer sig som en Rosenquist dåse skinke placeret dekorativt på bordet. Lampen er dekoreret med en Ford-logo og en pil, der peger på kvinden støvsugede trappen, fortæller os, at "almindelige rengøringsassistenter får kun så langt." Selv den teknologi massekulturen er repræsenteret i Hamiltons collage: en husmor-serien er ved at blive vist på tv, i radioen er blevet placeret på gulvet, og i vinduet kan du se en blinkende biograf tegn reklame den legendariske jazz sanger Al Jolson. En moderne helt og heltinde er placeret i midten af ​​collagen; et godt udnyttet halvnøgen kvinde sidder på sofaen med en lampeskærm på hovedet og de ​​udspilede bryster af halvtredserne, og en fallisk muscleman posere for publikum med en gigantisk slikkepind i hånden, med inskriptionen "pop". Begge tal er "vise deres lats ter og bryster som produkt" (Hughes 1991 344).

arkitektforbundet 

Hamiltons collage er det første værk i moderne kunsthistorie at indarbejde begrebet "pop", og en af ​​de første kunstværker til at anerkende den gennemgribende forandring af hverdagen, at den voksende underholdning kultur bragte med sig. Som Lawrence Alloway skrev i sin anmeldelse af værket i 1959, Hamilton illustrerer "et skift i vores opfattelse af, hvad kultur er" (Hughes: 342).
arkitektforbundet
Denne artikel er dedikeret til emnet hjem som underholdning. På de følgende sider vil jeg gerne fokusere på dette særlige aspekt af hjemmet; et aspekt, som ikke helt forklare magi og kompleksiteten af ​​hjemmet, men et aspekt, vi kan og må ikke ignorere.
      Entertainment har altid spillet en vigtig rolle i hjemmet. Fra storytelling i lyset af den petroleumslampe efter solnedgang til klaverspil i eftermiddag og synge folkelige sange, mens drikke øl. Underholdning er en vigtig del af menneskets historie, at forstå os selv og vores opfattelse og forståelse af verden.

arkitektforbundet 
       I denne artikel en anekdotisk introduktion til fremkomsten af ​​det moderne hjem vil fungere som vores indgang til en undersøgelse af underholdning aktiviteter, der er skitseret i Hamiltons collage, der i dag har resulteret i, hvad der kan kaldes "Tivolization« af hjemmet, og har gjort hjemmet en uundværlig brik eller spiller i underholdnings-industrien; en Tivolization der slår overalt i vores kultur, fra ideen om den eksperimentelle byen gennem showmanship af politik, seksualitet og sport samt i edutainment-programmer, funscapes og parker designet til at appellere til dine sanser. Entertainment er blevet en stadig vigtigere forretning overalt.

No comments:

Post a Comment